אקוסטיקה לחללי האזנה קריטיים

אקוסטיקה לחללי האזנה קריטיים מתייחסת לחללים כמו אולפני טלוויזיה, אולפני הקלטות, חדרי מיקס ומאסטרינג, חדרי מדידות מעבדתיים וכ”ד. 

האיזון האקוסטי בחללים מהסוג הזה חייב להיות מקסימאלי ואנו רוצים להשיג גרף היענות לתדר ישר ככל האפשר, זאת על מנת לקבל את המידע בצורה ה”טהורה” ביותר לעמדת המאזין ומכיוון שכל החזר ראשוני או שניוני עלול לגרום לתפיסת הצליל באוזן בצורה לא מאוזנת ולאחר מכן לגרום ל”טעויות” במהלך העבודה.

במהלך טיפול הולם בחלל בעל אופי האזנה קריטית, נרצה “ליבש” את החלל ככל האפשר בדגש על החזרים ראשוניים. את “הייבוש” עושים בעזרת חומרים בלמי רעש שונים כמו אריחי מלמין, תמונות אקוסטיות, צמרים מינרליים שונים וכ”ד, אותם ניתן למצוא אצל משווקי ויבואני החומרים אקוסטיים.

אחד הפתרונות להחזרים ראשוניים הוא פיזור הגל החוזר בעזרת שבירה גאומטרית של החלל או אלמנטים מפזרי קול שאנו מכירים בשם דיפיוזר. את החומרים ניישם על קירות החלל בגובה כזה בו המוניטורים באמצע הגובה, על גבי הקירות בעזרת טכניקת “המראה”, מעל לעמדת המאזין, כמו כן רצוי לטפל גם ברצפת החלל.

עמדת ההאזנה בחלל עבודה קריטי הוא בעל משמעות גבוהה מאוד, את המוניטורים האולפניים יש למקם במרחק שווה מהקירות האחוריים הגובלים עם עמדת העבודה, על מנת למנוע החזרים יש ליישם חומרים בלעי רעש בקירות מאחורי המוניטורים. עמדת ההאזנה תיצור משולש שווה צלעות, כלומר המרחק בין זוג המוניטורים לעמדת המאזין יהיו שווים, כאשר האלמנט הקטן בכל מוניטור (הטוויטר) יהיה בגובה אוזן המאזין ובזווית ישירה אליה.

חשוב לנו להדגיש כי המאמר כתוב בשפה מאוד פשוטה על מנת להעניק לכם מספיק מידע על מנת להעמיד לעצמכם חדר בקרה או אולפן ביתיים, אולם תכנון אולפן בצורה מקצועית ומלאה יכלול חישוב החזרים ראשוניים בספקטרום התדרים, תדרים עומדים, תכנון זוויות פגיעה ופיזור, התאמת חומרים ואפיונם בהתאם לבעיות החלל.

יישום חומרים בלעי קול על כל החלל יכול להביא לנו פתרון חלקי ועלותו גדולה מאוד, מכיוון שהחומרים השונים מיועדים לטווחי תדרים מסוימים, לא תמיד “נתפוס” את התדר שרצינו ולא תמיד נפטור את הבעית האיזון של החלל.